Ce este SEO?
SEO sau optimizarea pentru motoarele de căutare reprezintă o serie de procese a căror obiectiv final este de a îmbunătăți vizibilitatea și ranking-ul unui website în rezultatele motorului de căutare (SERP). Scopul său este de a genera trafic organic relevant pe website. Cu ajutărul său, companiile se pot asigura că produsul, serviciul sau categoria de produse comercializată va fi găsită mai ușor de audiența țintă, la o simplă căutare pe Google.
De ce e important pentru o afacere și website-ul său?
Potrivit Forbes (2022), 45.1% dintre persoane au încredere mai mare în rezultatele organice în detrimentul celor plătite, iar primul rezultat organic din rezultatele SERP prezintă o rată medie de click de 27.6%. De altfel, este de 10 ori mai probabil ca primul rezultat organic listat să genereze un click, decât cel aflat pe poziția 10 (Dean, 2023).
Mai puțin de 1% din indivizi ajung pe a doua pagină în momentul în care caută o informație Forbes (2022). De aici reiese cât de important este pentru o companie să își optimizeze website-ul astfel încât să obțină o autoritate care să îi permită să urce pe prima pagină de căutare. Google este motorul de căutare cu cea mai mare cotă de piață (Oberlo, N.a.). Lunar, este vizitat de peste 85.5 miliarde de persoane (SimilarWeb, 2024).
Astfel, optimizarea pentru motoarele de căutare este o strategie pe care companiile nu trebuie să o neglijeze având în vedere impactul său asupra vizibilității și succesului în mediul online, motorul de căutare fiind în prezent cel mai eficient canal de adus trafic pe website.
Strategii și metode pentru a îmbunătăți SEO pe un website
Optimizarea SEO a website-ului se face atât intern (On-page SEO) cât și la nivelul motorului de căutare (Off-page SEO). Printre activitățile de optimizare SEO esențiale, se remarcă și optimizarea conținutului site-ului, îmbunătățirea tehnică a website-ului, realizarea unui keyword research și creșterea numărului de backlink-uri.
On-page SEO vs. Off-page SEO
On-page SEO se realizează în interiorul website-ului și se focusează pe optimizarea elementelor interne. Printre aceste activități putem aminti îmbunătățirea conținutului și structurii paginii web a companiei. Crearea unei experiențe pozitive a vizitatorilor prin intermediul interfaței este un alt element pe care companiile nu trebuie să îl neglijeze la acest pas.
Pe de altă parte, procesul de optimizare Off-Page se realizează, după cum sugerează și numele, în afara website-ului. De altfel, este un factor extern, față de care companiile nu dețin control absolut. Printre activitățile strategiei Off-page, remarcăm acțiuni precum: crearea de link-uri externe către pagina ta, social media, content marketing-ul sau relațiile publice.
Îmbunătățirea tehnică a website-ului
Pe lângă optimizarea internă (On-Page SEO) și cea de la nivelul motorului de căutare (Off-Page SEO), optimizarea tehnică a conținutului website-ului este un alt element important.
Acesta implică procese precum îmbunătățirea nivelului de securitate, minimizarea timpul de încărcare a paginilor, respectiv nivelul de adaptabilitate al website-ului pe dispozitivele mobile. Calitatea codului este un alt aspect de luat în considerare în vederea evitării diverselor erori sau probleme de indexare.
Creșterea numărului de link-uri către website-ul tău (Link building)
Procesul de îmbunătățire a numărului de link-uri externe poartă denumirea de link building. Cu cât acest număr este mai mare, cu atât autoritatea site-ului va crește.
De altfel, este important de menționat faptul că, nu doar cantitatea link-urilor externe contează, ci și calitatea lor. Un backlink de pe un website cunoscut, cu o autoritate ridicată este mult mai valoros decât mai multe backlink-uri provenite de pe site-uri mai mici, fără autoritate.
Optimizarea cuvintelor cheie (Keywords)
Potrivit unui studiu realizat de HubSpot, optimizarea cuvintelor cheie este cea mai eficientă strategie SEO de îmbunătățire a rangului unui website.
Calitatea cuvintelor cheie este dată de relevanța, nivelul de autoritate și volumul acestora. Cu cât cuvintele cheie întrunesc nevoile celor care le caută în motorul de căutare și sunt plasate în spațiile cheie ale website-ului sau articolului (Meta descriere, titlu, conținut, URL, alt text etc.), cu atât vor crește șansele ca site-ul să fie perceput ca având un nivel ridicat de autoritate și implicit apărea în primele rezultate Google.
De asemenea, volumul cu care cuvântul cheie este căutat este important de analizat. Listarea în primele pagini pe un cuvânt specific pe care internauții nu par a-l folosi, nu va genera traficul dorit.
Cum să creezi conținut optimizat?
Îmbunătățirea site-ului tău pentru a fi mai vizibil în căutările online poate părea greoaie, pentru că necesită mult timp și efort constant pentru a vedea rezultatele. Tocmai de aceea am pregătit câteva instrumente pe care le poți folosi pentru a obține rezultate mai bune și economisi timp.
On-Page SEO
- Answer the Public: Generare de multiple cuvinte cheie pornind de la un cuvânt dat;
- SERP Robot: Pentru vizualizarea poziției ocupate pe keywords-urile alese;
- Yoast SEO: Extensie WordPress de optimizarea a articolelor pentru motoarele de căutare.
Cateva sfaturi utile pentru a obține un scor ridicat la calitatea cuvântului cheie
- Cuvântul cheie trebuie să se regăsească în titlul, meta descrierea și URL-ul paginilor;
- În conținutul paginii, cuvântul cheie este recomandat să fie prezent în titlu și de cel puțin două ori în conținutul paginii;
- Titlul imaginilor să fie relevant și dacă există posibilitatea, să fie influs și cuvântul cheie.
Off-Page SEO
- SEMRush: Realizarea audit website, verificare rang în căutări;
- SERP Snippet Optimization Tool: Testare mod de afișare a paginilor în rezultatele Google;
- Website Authority Checker: Verificare rating domeniu;
- Ahref Backlink Checker: Analiză link-uri;
- Google Alerts: Primire notificare de fiecare dată când cineva îți menționează compania sau produsul.
Recomandări pentru a atrage audiență pe website și crește în autoritate
- Articole plătite pe website-uri de specialitate;
- Scrierea de articole pe alte site-uri externe (guest posting) și link către pagina companiei;
- Postări pe canalele de social media cu includere link către website;
- Campanii de influencer marketing.
Optimizare Tehnică
- Google PageSpeed Insights: Verificare viteză și utilizabilitate site pe diverse dispozitive;
- Ahrefs Webmaster Tools: Verificarea tehnică a website-ului;
- Google Mobile-Friendly Test: Verificare dacă website-ul este prietenos cu dispozitivele mobile.
Instrumente Google
- Google Analytics: Analiză și monitorizare trafic website;
- Google Search Console: Analiză website, alerte, erori;
- Google Ads Keyword Planner: Instrument de identificare a cuvintelor populare pe care audiența țintă le utilizează;
- Google Trends: Vizualizare popularitate relativă a subiectelor.
Chrome Extensions
- Ahref SEO Toolbar: Verificare link-uri problematice, lanțuri de redirecționare, link-uri nofollow și elemente on-page pentru orice pagină web.
Concluzii
Prin implementarea corectă a strategiilor SEO și utilizarea instrumentelor potrivite, companiile își pot crește vizibilitatea în fața concurenților. De asemenea, ele pot ajunge mai ușor la audiența țintă și pot identifica noi oportunități de creștere a imaginii, respectiv a autorității percepute pe piața în care activează.
Deși procesul de optimizare poate părea complex, pe termen lung, rezultatele obținute vor justifica efortul investit.